Sunday, June 28, 2009

life journey...

life journey

Kakak : apa nih?habis tumpah nasik !!adik ni nak kena ni..yarghh!
adik : mak!! Tolongggg!!
Mak : memang nak kena rotan budak ni!!!
Kakak : adik kasi tumpah nasik, kakak nak makan pun xboleh!!isk
isk..
adik : bukan!bukan!kucing yang kasi tumpah...bukan adik.


Sekarang ni harga beras tengah naik..semua org tengah pening kepala....kalau dulu makan nasik paling kurang 2 pinggan. Sekarang ni separuh pinggan pun kena belek-belek dompet takut xcukup bajet..
Tapi xramai antara kita yang sedar nasi yang di suap itu dari mana asalnya, beras yang di tanak, padi yang disemai, peluh yang menitis....

Kita Cuma tahu beras di beli di kedai ...harga dah naik mahal...
Yang kita xtahu, kudrat yang di banting, tanah yang di bajak, peluh yang mengalir...Pengorbanan yang di lakukan untuk meneruskan kehidupan ..
Ermmm.. pernah terbaca dalam satu sajak mengatakan setiap butir nasik yang kita suap adalah hasil penat lelah petani”

Segala susah payah derita kehidupan mereka itulah yang kita suap ke mulut kita setiap hari...masuk ke dalam perut dan menjadi darah.Tanpa kita sedar darjat atau pangkat seseorang itu...warna darah tetap sama..merah warnanya tiada beza..

Sebab itulah kita mesti bersopan ketika makan...makan dengan berhati-hati, kalau boleh jangan kasi tumpah nasik tu..bukan takut membazir atau bersepah-sepah tapi cubalah kita renungkan ada sesetengah insan yang begitu sukar bagi mereka untuk mendapatkan sesuap nasik...kita yang boleh makan ni belajarlah mensyukuri nikmat bimbang2 kalau tuhan tarik suma nikmat tuh macam mn...kita yang hidup melara...

Renung2 kanlah...

No comments:

Post a Comment

Nawaitu..

"gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit
dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan"zie_awana.